Tuesday, March 29, 2011

betol ke ini cara cepat untuk jadi gila?

assalamualaikum..

berdasarkan tajuk entry nih.. korang msti nk taw ape point ak kn? hehe
actually, ak de jmpe beberapa post dri beberapa umat yg sibuk2 story2 pasal kesan TIDO PETANG! haa.. jengjengjeng! ini mesti korang selalu buat kan.. hehe. especially for student laa.. *termasok la aku.

ak ngaku la yg ak mmg selalu tido petang. ngantuk wehh..penat ngn kelas agie.. xckup tido.. hehe.. *alasan je lbih

okay2.. yang aku taw, tido petang tu memang xelok. untuk badan dan jugak minda. tapi kite tetap tido petang. betape degil dan tak mendengar kate la kite kite nie ekk. haha. :P kalo tido petang nih, org kate akn mnybabkan kita jadi gila! haa..

ini bukan fakta, tp sebenarnya memang xelok pon tido lepas asar nih.. ade kajian saintifik untuk semua nih, nanti korang akn mengalmi hormon yg agk xstabil, badan terasa lesu, daya fokus kurang. emm byk lagi kesan2 nye yang aku jmpe. *rajin2 la tanya pakcik Google.

aku ade cari-cari info pasal tido petang ni, dan menurut Imam Al Ghazali di dalam kitab Ihya Ulumuddin:

"Hendaklah seseorang tidak meninggalkan tidur di siang hari kerana ianya membantu ibadah di malam hari sebagaimana sahur membantu puasa di siang hari. Sebaik-baiknya ialah bangun sebelum tergelincir matahari untuk solat zohor"

-Sunnah tidur tengahari yang diajarkan Nabi rupa-rupanya sebenarnya suatu yang amat saintifik lagi relevan pada hari ini. ini memang ade buat kajian sains taw.

haa.. dimana maksudnyee, kalo nk tido pon..digalakkan tido time tghari cmtu. kalau bley janganla smpai terlajak ke mghrib plak ye. =.=" . tido lepas asar tak digalakkan. banyak kesannye..





p/s: saje nak share sebab aku pon da terok asik tido petang.. =.="





2 comments:

S y u k said...

tido petang best..da jadi habit.
huhuhu

Lolita's said...

haishh.. tido petang tidak dglakkan utk dijadikan habit laa... =.=" hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...